Bezprecedenta priekšlaicīgu pasūtījumu veikšanu veicina bažas, ka globālā kuģniecības nozare varētu saspringt, cenšoties izpildīt pieaugošos Ziemassvētku pasūtījumus, neizmantojot svarīgos Sarkanās jūras tirdzniecības ceļus.
Mazumtirgotāji ir noraizējušies, ka, ja pasūtījumi netiks veikti tik agri, ārkārtīgi svarīgo svētku tirdzniecības sezonu var sabojāt Ziemassvētku krājumi, kas tiks aizturēti Sarkanajā jūrā notikušo uzbrukumu dēļ.
Teroristisko uzbrukumu vilnis starptautiskajiem kuģiem, ko sarīkojuši hutiešu nemiernieki no Jemenas, kas simpatizē Hamas grupējumam, ir faktiski slēguši Sarkanās jūras ceļus komerciālajai kuģniecībai. Apvienojumā ar notiekošo cenu svārstīgumu kuģniecības nozarē, kas ir izraisījis strauju transporta cenu kāpumu, mazumtirgotāji saskaras ar dubultu spiedienu.
Lai nodrošinātu, ka tie gūst peļņu no Ziemassvētku tirdzniecības perioda, kas nes peļņu, uzņēmumiem nav citas izvēles, kā vien censties preces nosūtīt agrāk, lai izvairītos no turpmāka cenu pieauguma, kas varētu ietekmēt patērētājus.
Mazumtirgotāji cīnās, lai pirms Ziemassvētkiem izvairītos no murgiem
Nav viegli izvairīties no Sarkanās jūras konflikta zonas, kas ir viens no pasaules noslogotākajiem kuģošanas ceļiem, pa kuru ik gadu notiek 12-15 % no pasaules tirdzniecības.
Konteineru kuģiem no spēcīgajiem Dienvidaustrumāzijas ražošanas reģioniem, kas apgādā Eiropas tirgus, ir jābrauc ap Dienvidāfrikas Labās cerības ragu, kas kuģošanas laiku pagarina par 12 dienām un uzņēmumiem rada miljoniem dolāru lielas papildu izmaksas.
Piegādes ķēdes konsultants Drewry World Container Index (WCI) 2024. gadā ir reģistrējis 270 % konteineru pārvadājumu izmaksu pieaugums 10 mēnešu laikā kopš Hamas uzbrukuma Izraēlai un plašākas Tuvo Austrumu krīzes sākuma.
2023.gada augustā konteinera cena bija 1 389 ASV dolāri (1 249,20 eiro); 2024. gada augustā šī cena bija strauji pieaugusi līdz 5 182 ASV dolāriem (4 660,43 eiro).
Vācijas un Apvienotās Karalistes patērētāji ir jutīgāki pret cenu pieaugumu
Starptautiskās piegādes ķēdes pārvaldības uzņēmuma INVERTO pārstāvis Patriks Lepperhofs portālam Euronews Business skaidroja, ka, lai gan Sarkanās jūras traucējumu ietekmi, visticamāk, izjutīs visas lielākās importētājvalstis Eiropā, Vācija un Apvienotā Karaliste ir īpaši neaizsargātas.
“Valstis, kuras lielā mērā paļaujas uz importētām precēm, piemēram, Vācija un Apvienotā Karaliste, tiks īpaši smagi skartas. Šo valstu tautsaimniecības ir lielā mērā atkarīgas no netraucētām globālās tirdzniecības plūsmām, un traucējumi varētu palielināt kuģošanas izmaksas un izraisīt kavējumus, ietekmējot cenu noteikšanu un preču pieejamību, īpaši tādās nozarēs kā elektronika, mode un patēriņa preces.
“Sarkanās jūras satiksmes traucējumu ilgstoši ietekmē visas piegādes ķēdes. Parasti vasara ir mierīgs laiks kuģošanai un uzglabāšanai noliktavās. Tomēr pašlaik kuģniecības nozare ir ārkārtīgi noslogota, jo sarežģītais process, lai nodrošinātu veikalu krājumus galvenajam Ziemassvētku periodam, ir pārcelts par diviem mēnešiem uz priekšu,” sacīja Lepperhofs.
“Tas ir radījis spiedienu uz mazumtirgotājiem, jo tie agri uzņem vairāk krājumu, kuriem, iespējams, nav noliktavu telpu. Tā vietā mazumtirgotājiem būs jāmeklē īstermiņa rezerves noliktavas, kas var būt ļoti dārgi,” viņš piebilda.
Vai pircēji varētu gūt labumu no agrās izpārdošanas
Lepperhofs ātri noraidīja ideju, ka mazumtirgotāju vajadzība pēc papildu noliktavu platības, lai izvietotu agrīnu Ziemassvētku krājumu, varētu dot labumu patērētājiem, veicot agrīnu izpārdošanu.
Viņš sacīja, ka cenas veikalos patiesībā varētu palielināties. “Mazumtirgotāji, visticamāk, paļausies uz trešo pušu loģistikas pakalpojumu sniedzējiem (3PL), lai radītu papildu noliktavu platības, kā arī palielinātu savu esošo noliktavu telpu izmantošanu.
“Tomēr tas ir saistīts ar papildu izmaksām, kas varētu izraisīt cenu pieaugumu par 1-3%.
“Lai gan tirdzniecība joprojām notiks kā parasti, nav skaidrs, cik lielā mērā mazumtirgotāji spēs absorbēt papildu izmaksas, un daļa no šīm izmaksām var tikt novirzīta patērētājiem, paaugstinot cenas.”